Projektpresentation Tidtabell
för Informations-tillställningar |
Spårförbindelsen Gräsviken - Mattby |
|||||||
Projektet och de undersökta alternativen Som objekt för miljökonsekvensbedömningen är en
nyorganisering av det öst-västliga trafiksystemet mellan Esbo och Helsingfors
samt dess konsekvenser. En eventuell ny spårförbindelse västerut inverkar
vitt på huvudstadsregionens kollektivtrafik och på färdsättsfördelningen. Syftet med projektet är att förbättra
kollektivtrafikförbindelserna mellan Helsingfors och Esbo samt regionalt
genom att erbjuda attraktivare och snabbare trafikalternativ än i dag. Vad är miljökonsekvensbedömning? Framåtskridandet i bedömningsförfarandet Preliminära gränser för verkningsområdet I bedömningsförfarandet granskas följande
alternativ: · Det nuvarande kollektivtrafiksystemet mellan Södra Esbo och Helsingfors
centrum (alternativ 0) · Ett utvecklat bussystem (alternativ 0+) · Snabbspårvägsalternativet (3 st.) · Ett integrerat alternativ (metro + snabbspårväg) Generplan för spåralternativen blev färdiga i
februari 2005. Dessutom utreddes tekniskekonomiska utförbarheten
av två snabbspårvägalternativ vars ändstation är i Kampen. |